نصب کاشی عمودی یا افقی

به‌طور کلی کاشی‌ها یا مربعی هستند و یا مستطیلی. سؤال خیلی‌ها این است که در صورت انتخاب کاشی و سرامیک مستطیلی برای سرویس یا آشپزخانه، بهتر است که کاشی افقی نصب شود یا عمودی؟

وقتی قضیه پیچیده می‌شود که اکثر مردم، هر دو نوع روش نصب را در معماری داخلی و اماکن بیرونی می‌بینند. پاسخ این است که نصب افقی یا عمودی کاشی در جذابیت بصری محیط شدیداً اثرگذار است و با توجه به کاربری محیط، رنگ کاشی و ابعاد محیط باید نوع خاصی از چیدمان کاشی را برگزید. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا معمای کاشی افقی یا عمودی یک‌بار برای همیشه برایتان حل شود.

کاشی عمودی یا افقی ؟ کدام بهتر است؟

روش نصب کاشی به عملکرد مورد انتظار از محیط بستگی دارد.

اگر آشپزخانه، حمام و یا سرویس بهداشتی شما کوچک است باید از کاشی‌های به رنگ روشن و با چیدمان افقی استفاده کرد؛ اما اگر فضای بزرگ‌تری در اختیار دارید می‌توان از کاشی و سرامیک تیره (مانند طوسی و مشکی) و چیدمان کاشی عمودی استفاده نمود. راجع به انتخاب بهترین رنگ کاشی سرویس بهداشتی قواعدی وجود دارد که با توجه به ابعاد محیط باید دست به انتخاب زد. در تصویر زیر قابل‌مشاهده است که با توجه به بزرگ و نورگیر بودن فضای حمام، استفاده از کاشی عمودی بلامانع بوده است؛ اما برای سرویس و حمام‌های کوچک، استفاده از کاشی عمودی توصیه نمی‌شود.

حمام با کاشی عمودی یا افقی

بدیهی است که کاشی‌کاری به صورت افقی یا عمودی هیچ تفاوتی در فضای واقعی محیط ایجاد نمی‌کند؛ اما ذهن ما درباره قضاوت در مورد ابعاد یک اتاق کامل نیست. می‌توانید ذهن خود را فریب دهید تا فکر کند که فضا بلندتر از آنچه واقعاً هست جلوه نماید. در تصویر زیر ایستگاه متروی مادرید را مشاهده می‌کنید که چیدمان عمودی کاشی‌ها باعث بلندتر دیده شدن محیط شده است.

کاشی عمودی در مترو

عوامل اثرگذار بر انتخاب کاشی عمودی یا افقی

برای انتخاب چیدمان سرامیک و کاشی 4 مورد زیر را باید در نظر گرفت:

  1. ارتفاع محیط
  2. عرض محیط
  3. رنگ و ابعاد کاشی
  4. نورگیری محیط

به‌طورکلی نصب عمودی کاشی محیط را بلند و طولانی و چیدمان افقی کاشی محیط را عریض‌تر از آنچه واقعاً هستند نشان می‌دهد. کاشی و سرامیک تیره فضا را بسته نشان می‌دهند و فقط مناسب حمام، سرویس و آشپزخانه بزرگ و پرنور هستند.

در زیر یک آشپزخانه با کاشی‌کاری افقی نشان داده شده است که رنگ و مدل کاشی، زیبایی محیط را مضاعف کرده است. اگر انگلیسی بلد هستید این منبع نیز اطلاعات مفیدی در این باره ارائه نموده است.

آشپزخانه با کاشی افقی

کاشی عمودی

کاشی عمودی چشم را به سمت بالا می‌کشد و از نظر بصری فضا را بلندتر از آنچه واقعاً هست نشان می‌دهند؛ لیکن همه چیدمان‌های عمودی یکسان نیستند. در تصویر زیر سه روش مختلف نصب کاشی عمودی نشان داده شده است.

مدل نصب عمودی کاشی

برخی از روش‌های نصب کاشی عمودی تعداد درزها را بیشتر یا مشخص‌تر نشان می‌دهد. راه‌حل این مشکل استفاده از کاشی اسلب است. اسلب، نوعی کاشی و سرامیک با ابعاد بزرگ است که باعث می‌شود تعداد درزهای بین کاشی‌ها کم‌تر شود. در تصویر زیر یک حمام لاکچری با اسلب عمودی مشاهده می‌کنید.

حمام لاکچری با اسلب عمودی

مدل کاشی ترکیبی

مدل کاشی ترکیبی افقی و عمودی

همیشه لازم نیست که از مدل عمودی یا افقی کاشی استفاده کرد بلکه گاهی اوقات استفاده از طرح‌های ترکیبی می‌تواند منجر به مدل‌های شیک و زیبا شود. در این تصویر 8 نمونه از مدل‌های ترکیبی قابل مشاهده است که کاشی افقی و عمودی کنار یکدیگر به زیبایی دیوار منتهی شده است.

مشاوره خرید کاشی و سرامیک

اگر قصد بازسازی و نوسازی منزل یا محیط کار خود را دارید؛ قبل از اجرای کار، ما آمادگی داریم با پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای روز، کار طراحی را انجام می‌دهیم تا خیال شما بابت زیبایی فضای آتی خود مطمئن شود. همچنین اگر قصد مشاوره خرید کاشی و سرامیک دارید کافیست با ما تماس بگیرید:

هر سؤالی دارید در پایین همین صفحه کامنت بگذارید. در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

کاشی عمودی بهتر است یا افقی؟

کاشی عمودی محیط را بلندتر نشان می‌دهد لذا برای اماکنی مانند ایستگاه مترو مناسب است اما کاشی افقی محیط را وسیع‌تر و عریض‌تر نشان می‌دهد پس برای سرویس، آشپزخانه و حمام با عرض کم مناسب است.

محمد بهرامیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد بهرامی

مهندس عمران و فعال حوزه صنعت ساختمان فارغ التحصیل دانشگاه تهران و نویسنده و محقق در زمینه فنی و اجرایی

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *