چسب کاشی چیست؟ راهنمایی جامع جهت خرید و استفاده

چسب کاشی چیست

اگر در حال ساختمان‌سازی هستید با این سؤال مواجه می‌شوید که چطور کاشی و سرامیک‌ها را نصب کنم؟ و کدام چسب کاشی یا چسب سرامیک مناسب پروژه من است؟

در پروژه‌های عمرانی، انتخاب نوع چسب کاشی و سرامیک بسیار حائز اهمیت است زیرا کاشی و سرامیک برای چند دهه باید قابلیت بهره‌برداری خود را حفظ کنند. در ادامه این مقاله، ضمن راهنمایی جامع و مفید راجع به معرفی و مقایسه انواع چسب کاشی، 7 نکته مهم پیرامون انتخاب چسب کاشی و چسب سرامیک ارائه شده است.

فهرست مطالب این مقاله در زیر ارائه شده است. با کلیک روی هر عنوان می‌توانید همان بخش را مطالعه نمایید.

چسب کاشی چیست ؟

چسب اولین بار در یک زمینه علمی توسط فیزیکدان رابرت بویل در سال 1661 اختراع شد. از آن زمان تاکنون، چسب‌ها توسط دانشمندان مختلف موردمطالعه و بهبود قرار گرفته‌اند. در دهه‌های اخیر تکنیک‌های ساخت‌وساز بسیار پیشرفت کرده‌اند و مواد شیمیایی مدرنی جهت چسباندن کاشی و سرامیک تولید شده است.

انواع چسب کاشی برای نصب در محیط و اقلیم‌های متفاوت طراحی شده‌اند که جهت انتخاب بهترین نوع آن با توجه به مختصات هر پروژه باید تصمیم‌گیری نمود.

تفاوت چسب کاشی پودری و چسب کاشی خمیری چیست؟

چسب کاشی پودری به صورت بسته‌های حاوی پودر فروخته می‌شود که قبل از مصرف باید آن را با آب مخلوط نمود اما چسب کاشی خمیری به‌طور آماده قابل‌استفاده است و نیازی به ترکیب مجدد با آب ندارد.

بهترین چسب کاشی کدام است؟

برای انتخاب بهترین چسب کاشی یا بهترین چسب سرامیک، در ابتدا باید به این سه پرسش کلیدی پاسخ داد:

1- چسب برای چه سطحی استفاده می‌شود؟

هر بستر، ظرفیت و کاربرد متفاوتی دارد لذا باید هم به بارگذاری روی سطح و هم به بستری که کاشی و سرامیک روی آن نصب می‌شوند توجه نمود. بسترهای متداولی که در ایران بر روی آن‌ها کاشی نصب می‌شوند عبارت‌اند از:

  • بتن
  • کاشی‌های قبلی موجود
  • سطوح سیمانی
  • گچ

2- اندازه کاشی و سرامیک شما چقدر است؟

آیا کاشی شما کوچک و سبک هستند یا سنگین و بزرگ؟ تخلخل آن‌ها زیاد است یا کم؟ کاشی پرسلانی استفاده می‌کنید یا خیر؟ مقدار جذب آب کاشی و سرامیک شما چقدر است؟

3- در چه مکانی کاشی‌کاری می‌کنید؟

ممکن است که در یک پروژه چسب سرامیک کف و چسب سرامیک دیوار متفاوت از یکدیگر باشند. لذا باید جواب این پرسش‌ها را جهت انتخاب چسب سرامیک مناسب دانست:

 قصد کاشی‌کاری کف را دارید یا دیوار؟

دیوار داخلی یا خارجی؟

استخر یا آشپزخانه؟

مسکونی یا اداری؟

پاسخ به 3 پرسش کلیدی فوق، در انتخاب چسب کاشی و چسب سرامیک مناسب مؤثر است لذا پارامترهای متعددی را در این خصوص باید در نظر گرفت. اگر هنوز سردرگم هستید پیشنهاد ما این است که با ما تماس بگیرید و با کارشناسان آرسیلا در خصوص انتخاب بهترین چسب کاشی و سرامیک مشورت کنید.

چسب کاشی ضد آب چیست؟

چسب کاشی ضد آب ، نوعی چسب کاشی است که به طور ویژه برای چسباندن کاشی و سرامیک در محیط‌های مرطوب مانند حمام، استخر و آشپزخانه تهیه شده است. در تهیه این چسب معمولاً از مواد پلیمری پی‌وی‌سی (PVC) استفاده می‌شود. چسب کاشی ضد آب علاوه بر آب‌بندی دارای چسبندگی و مقاومت بالایی است.

چسب کاشی پرسلان چیست ؟

کاشی پرسلان جذب آب کمی دارد لذا بین کاشی و ملات سیمانی پیوند مستحکمی شکل نمی‌گیرد. به همین دلیل بهتر است که برای کاشی و سرامیک پرسلان از چسب کاشی پودری پرسلان استفاده گردد. بسیاری از برندهای چسب کاشی پودری به‌طور عمومی جهت نصب کاشی پرسلانی نیز مناسب هستند. لذا ویژگی‌هایی که در بخش‌های مختلف مقاله حاضر برای چسب کاشی و سرامیک ذکر گردیده است؛ به طور عمومی در رابطه با کاشی و سرامیک پرسلانی نیز قابل‌تعمیم است.

ملات سیمانی یا چسب کاشی؟ کدام‌یک برای نصب کاشی مناسب‌تر است؟

در دنیای ساخت‌وساز، ملات سیمانی برای قرن‌ها پرکاربردترین مصالح چسباننده بوده است. بناهای سنتی از مخلوط سیمان، ماسه و آب جهت نصب انواع کاشی، سرامیک و سنگ در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده می‌کنند. با این‌حال، ملات ماسه-سیمان تنها در نگه‌داشتن آجرها در کنار هم کارآمد است و برای نصب کاشی و سرامیک بهترین گزینه نیست.

توجه داشته باشید که برای نصب کاشی با ملات سیمان سنتی، باید مخلوط را به طور مجزا پشت هر کاشی بمالید. رویکرد "یک کاشی در یک زمان" بسیار زمان‌بر است؛ اما استفاده از چسب کاشی این مشکل را ندارد.

نصب کاشی و سرامیک با ملات ماسه – سیمان ممکن است مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد:

  • پرتی بالا
  • عدم کاربرد روی بسترهای صیقلی
  • عدم قابلیت نصب روی کاشی‌های موجود
  • غیرقابل استفاده روی سطوح کف تحت فشارهای شدید
  • عدم اتصال کاشی به سطوحی که در معرض حرکت یا انعطاف هستند مانند کف چوبی
  • مشکلات جهت نصب کاشی روی سطوح مرطوب مانند استخر، حمام و سونا
  • ضعف جهت استفاده در شرایط آب و هوایی شدید
  • عدم کاربرد در سطوح در معرض مواد شیمیایی یا سیالات داغ مانند کف کارگاه‌ها

مزایای چسب کاشی

استفاده از چسب کاشی و سرامیک در مقایسه با روش‌های سنتی دارای مزایای بسیاری مانند صرفه‌جویی در وقت و پیوند مستحکم‌تر است. مزایای استفاده از چسب کاشی و سرامیک عبارت‌اند از:

  • سرعت اجرای بالا
  • ضد آب
  • سهولت در تهیه: کافی است با آب مخلوط کنید
  • پیوند قوی‌تر
  • عدم نیاز به خیس خوردن کاشی
  • قابل نصب روی کاشی های موجود
  • قابل استفاده با انواع کاشی، سرامیک، سنگ، موزاییک، شیشه، سنگ صیقلی، رویه چوبی و یا سطح فلزی
  • لایه نازک‌تر
  • انعطاف در مقابل تغییر حرارت

معایب چسب کاشی

هرچند چسب کاشی و چسب سرامیک دارای مزایای متعددی است اما محصول کاملی نیست. تاریخ انقضای چسب کاشی معمولاً 12 تا 24 ماه پس از تولید است و در این مدت باید استفاده شود. چسب‌های آماده و پودری پس‌ازاین مدت به دلایل مختلف استحکام خود را از دست می‌دهند. چه کیسه چسب را باز کنید یا خیر، پس از 12 ماه شروع به سفت شدن می‌کند.

چسب‌های خمیری یا پودری به دلیل نفوذ هوا به داخل بسته‌بندی آن‌ها ممکن است کیفیت خود را از دست بدهند. به همین دلیل، خریداران باید مطمئن شوند که هیچ توده سختی در بسته حاوی چسب وجود ندارد. چسب‌های تاریخ مصرف گذشته معمولاً حاوی این توده‌ها هستند.

روش استفاده از چسب کاشی

اگر چسب کاشی را به صورت خمیری بخرید، لازم نیست آن را با آب مخلوط کنید؛ اما اگر چسب پودری خریداری ‌کنید، ابتدا باید آن را با آب مخلوط کنید. بیشتر چسب‌های کاشی به صورت پودری تولید می‌شوند برای همین هنگام خرید چسب کاشی، احتمالاً یک بسته پر از پودر دریافت خواهید کرد. این پودر، ترکیبی از سیمان مخصوص، ماسه خوب‌دانه‌بندی‌شده، لاتکس و یا سایر پلیمرها است. شما باید این پودر را با آب مخلوط کنید تا چسب کاشی خود را ایجاد کنید.

قبل از انجام این کار، سطوح خود را برای کاشی‌کاری آماده کنید. سپس، این مراحل را انجام دهید:

1- دستورالعمل‌های تولیدکننده روی بسته‌بندی یا کاتالوگ را دنبال کنید تا بدانید چه مقدار آب برای مخلوط کردن نیاز دارید. مقدار تعیین‌شده آب را در سطل حاوی پودر بریزید. در این فرآیند از لباس‌های محافظ (دستکش، عینک و غیره) استفاده کنید. اگر آب زیادی اضافه کنید، پیوندهای ضعیفی جهت چسباندن ایجاد می‌شود.

اگر چسب از نوع خمیری است نیازی به اضافه کردن آب ندارد. آن را به خوبی قبل از استفاده هم بزنید تا جایی که توده یا ذرات پودر خشک داخل سطل نباشد.

2- سپس خمیر ایجاد شده را با ماله دندانه‌دار روی سطح بمالید.

جهت اجرای صحیح چسب کاشی و سرامیک به ماله دندانه‌دار نیاز داریم

3- خمیر را به طور یکنواخت روی سطح پخش کنید. در عرض چند ثانیه، چسب شروع به ایجاد پیوندهای قوی با سطح می‌کند.

4- کاشی‌ها را بچینید. به مدت 24 ساعت از استفاده از سطح تازه کاشی‌کاری شده خودداری کنید. پس‌ازآن، کاشی‌های جدید شما آماده استفاده خواهند بود.

کاشی کاری با چسب آسان است زیرا این چسب‌ها خاصیت چسبندگی شگفت‌انگیزی دارند. استفاده از چسب کاشی این اطمینان را می‌دهد که کاشی‌ها با محکم نگه داشتن پیوندهای خود با بستر از لغزش، انقباض و شکست جلوگیری می‌نمایند.

مقدار مناسب چسب کاشی

استفاده از چسب کاشی بسیار راحت است به‌طوری‌که افراد عادی هم می‌توانند آن را تهیه کرده و به کار ببرند. چسب کاشی پودری در بسته‌هایی عرضه می‌شوند که مقدار آب موردنیاز روی آن‌ها درج شده است. معمولاً به هر کیسه 20 کیلوگرمی چسب کاشی پودری 5 تا 6 لیتر آب اضافه می‌شود. هرچند این مقدار حتماً با دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی باید کنترل شود.

تهیه چسب کاشی

یک کیسه 20 کیلوگرمی چسب کاشی و سرامیک، مساحتی بین 4 تا 6 مترمربع را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، کاشی‌کارها می‌توانند کاشی‌ها را یکی پس از دیگری بدون اتلاف وقت یا پرتی مواد خام بچینند. پس از نصب، کاشی‌ها برای چند سال در جای خود مستحکم خواهند بود.

7 نکته مهم برای انتخاب چسب کاشی مناسب

در حال حاضر، تقاضا برای چسب کاشی مناسب رو به گسترش است. شما می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه آرسیلا تماس بگیرید و در خصوص خرید چسب کاشی و سرامیک مشورت کنید؛ اما اگر هنوز جهت تماس آماده نیستید نگران نباشید. می‌توانید از نکات زیر برای خرید چسب کاشی مناسب استفاده کنید:

 1- نوع مناسب چسب را بخرید.

 آیا به چسب خمیری نیاز دارید یا چسب پودری؟

آیا به چسب کاشی ضد آب نیاز دارید؟

از چسب کاشی خود برای کاشی‌کاری بیرونی استفاده می‌کنید یا داخلی؟

اگر جهت کاشی کاری استخر یا جکوزی چسب کاشی می‌خرید، چسب کاشی ضد آب یک گزینه مناسب برای شما خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که نوع چسبی که خریداری می‌کنید دقیقاً با نیازهای کاربردی شما مطابقت دارد. به‌عنوان‌مثال، چسب خمیری آماده برای نصب سرامیک‌های کوچک مناسب است. لیکن نصب کاشی‌های بزرگ‌تر، به پیوندهای قوی‌تری نیاز دارد لذا چسب پودری گزینه مناسب‌تری است.

2- سطح کاربرد

ماهیت سطحی که قصد دارید کاشی‌های جدید را روی آن نصب کنید چیست؟

انواع مختلف چسب کاشی برای انواع سطوح تولید شده است. به‌عنوان‌مثال، چسب کاشی ضد آب برای کاشی‌کاری در استخرهای شنا ایدئال است. چسب کاشی خمیری از پیش آماده شده، برای نصب کاشی‌های کوچک‌تر در داخل خانه بهتر است. همیشه انواع سطوحی را که می‌خواهید چسب بخرید بررسی کنید.

بسترهایی که در ایران معمولاً کاشی و سرامیک روی آن‌ها نصب می‌شوند عبارت‌اند از:

  • موزاییک شیشه‌ای
  • بسترهای صیقلی
  • کاشی‌های موجود
  • بسترهایی که بار سنگین و تحرک بالا را تجربه می‌کنند
  • بسترهایی که تحت فشار بالا هستند
  • بسترهایی که تحت تغییرات حرارتی هستند

3- دیوار یا کف

هم چسب کاشی کف و هم چسب کاشی دیوار باید چسبندگی فوق‌العاده قوی داشته باشند؛ اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. به‌عنوان‌مثال، کاشی‌های کف نیاز به انعطاف‌پذیری بالاتری دارند. تردد بر روی کف محیط باعث می‌شود که چسب کاشی کف ساییدگی بیشتری را تجربه کنند. چسبی که برای کاشی‌های کف خود خریداری می‌کنید باید برای مقابله با چنین چالش‌هایی طراحی شده باشد. از سوی دیگر، کاشی‌های دیوار باید چسبندگی بالایی داشته باشند تا سقوط نکنند.

4- زمان عمل‌آوری

چقدر سریع باید کاشی‌های خود را پس از چیدمان استفاده کنید؟ در برندهای مختلف زمان گیرش چسب کاشی متفاوت است. چسب‌های خمیری آماده سریع‌تر از نمونه‌های پودری سفت می‌شوند؛ بنابراین، اگر عجله دارید، انتخاب چسب‌های خمیری منطقی‌تر است.

5- برند معتبر چسب کاشی

چسب کاشی را فقط از برندهای معتبر خریداری کنید، به خصوص اگر به صورت آنلاین خرید می‌کنید. شرکت‌های معتبر چسب کاشی تمایل به ارائه محصولات قابل‌اعتماد دارند. با خرید از شرکت‌های معتبر می‌توانید برای سال‌های متمادی احساس اطمینان کنید.

6- تاریخ تولید

چسب کاشی و سرامیک معمولاً یک تا دو سال تاریخ انقضا دارند. با گذشت زمان از کیفیت این مصالح کاسته می‌شود. در هنگام خرید به تاریخ تولید این محصولات دقت کنید تا جنسی با تاریخ منقضی خریداری نکنید.

7- رنگ

بله، می‌توانید چسب‌هایی بخرید که کاملاً مکمل رنگ کاشی‌های شما هستند. برخی خریداران، رنگ چسب کاشی و کاشی را طوری انتخاب می‌کنند که لکه بر روی آن‌ها قابل‌مشاهده نباشد. چسب‌های رنگ روشن با کاشی‌های رنگ روشن عالی به نظر می‌رسند. قبل از خرید چسب کاشی، این جزئیات زیبایی‌شناختی را در نظر بگیرید.

سؤالات متداول راجع به چسب کاشی و سرامیک

1- آیا چسب کاشی ضد آب است؟

از نظر فنی چسب کاشی 100% ضد آب نیست؛ اما می‌توانید چسب‌های کاشی ضد آب را خریداری کنید که در برابر آب بسیار مقاوم هستند و تحت رطوبت، کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

2- چسب کاشی همان سیمان است؟

خیر؛ چسب‌های کاشی حاوی سیمان، ماسه و پلیمرهای مخصوص است.

3- چسب کاشی بهتر از ملات سیمان است؟

بله؛ چسب کاشی مستحکم‌تر و سریع‌تر است.

4- چقدر طول می‌کشد تا چسب کاشی خشک شود؟

بین 2 تا 48 ساعت بسته به شرایط محیطی و کیفیت محصول.

5- میزان مصرف چسب کاشی پودری چقدر است؟

حدوداً بین 3.5 تا 5 کیلوگرم برای هر مترمربع

6- میزان مصرف چسب کاشی خمیری چقدر است؟

حدوداً بین 2.5 تا 4 کیلوگرم برای هر مترمربع

7- ابزار مناسب جهت پخش کردن چسب کاشی و سرامیک چیست؟

ماله دندانه‌دار

جمع‌بندی

در مقاله حاضر انواع چسب کاشی و چسب سرامیک معرفی شدند و انواع پودری و خمیری این چسب‌ها به تفکیک مقایسه گردیدند. روش استفاده و مزایا و معایب چسب کاشی به تفکیک بررسی شد و در پایان نکات مهمی جهت خرید چسب کاشی مناسب عنوان گردید.

اگر پرسشی دارید در پایین همین صفحه درج کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ خواهند داد. همچنین اگر قصد مشاوره راجع به خرید چسب کاشی یا خرید چسب سرامیک دارید کافی است با ما تماس بگیرید. با گشاده‌رویی آماده مشاوره، فروش، طراحی و اجرای پروژه‌های مرتبط با اجرای کاشی و سرامیک هستیم.

محمد بهرامیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد بهرامی

مهندس عمران و فعال حوزه صنعت ساختمان فارغ التحصیل دانشگاه تهران و نویسنده و محقق در زمینه فنی و اجرایی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *