نکات مهم قبل از خرید کاشی و سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان چیست

اگر به فروشگاه مصالح ساختمانی مراجعه کنید، احتمالاً با عبارت سرامیک پرسلان مواجه خواهید شد. اگر می‌خواهید بدانید این نوع سرامیک‌ها چه ویژگی‌ای دارند، این مقاله برای شماست.

در مقاله حاضر ضمن معرفی سرامیک پرسلان، 9 ویژگی اساسی این سرامیک‌ها در مقایسه با سایر سرامیک‌ها مقایسه شده است. در پایان نیز توصیه‌هایی جهت خرید و به‌کارگیری سرامیک و کاشی پرسلان در بخش‌های مختلف از نما و پاسیو تا حمام و آشپزخانه ارائه شده است.

سرامیک پرسلان چیست ؟

در نگاه اول، تشخیص تفاوت بین سرامیک پرسلان و غیرپرسلان دشوار است؛ زیرا هر دو محصول بسیار شبیه هستند و فرآیند ساخت هر دوی آن‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارد؛ اما برخی از تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها وجود دارد که قبل از خرید و استفاده باید به آن توجه داشت.

پرسلان چیست ؟

طبق بخش C373 از استاندارد ASTM (انجمن مواد و آزمون آمریکا)، پرسلان به نوعی از کاشی و سرامیک گفته می‌شود که دارای نرخ جذب آب 0.5 (نیم) درصد یا کمتر باشد. برای آزمایش، ابتدا سرامیک پخته شده را وزن کرده و سپس آن را به مدت پنج ساعت می‌جوشانند و سپس به مدت 24 ساعت در آب می‌گذارند. پس از آن دوباره وزن می‌شود و اگر افزایش وزن کاشی در اثر جذب آب کمتر از نیم درصد باشد، آن نوع سرامیک، پرسلان در نظر گرفته می‌شود.

روش تولید سرامیک پرسلان

برای تولید سرامیک پرسلانی، از مخلوط خاک رس کائولین استفاده می‌شود که نسبت به اکثر خاک‌های سرامیکی ریزتر و خالص‌تر است و معمولاً حاوی سطوح قابل‌توجهی از کوارتز و فلدسپات مخلوط‌شده است. پرسلان در دماهای بین 2200 تا 2500 درجه فارنهایت پخته می‌شوند. برای مصرف‌کننده، کافی است که بداند سرامیک پرسلان نسبت به سرامیک معمولی متراکم‌تر، ریزدانه‌تر، نفوذناپذیرتر و دارای سطح صاف‌تری است.

سرامیک معمولی از خاک رس درشت با نسبت کمتری از رس کائولین تولید می‌شود و به‌طورکلی فاقد برخی از مواد افزودنی مورداستفاده در سرامیک پرسلانی است. سرامیک‌های غیرپرسلانی در دماهای پایین‌تر یعنی دمای حدود 1800 تا 2000 درجه فارنهایت پخته می‌شوند.

نمای سرامیک خشک پرسلانی یا چسب سرامیک؟

نمای یک ساختمان در معرض تغییرات دمای روز و شب قرار دارد و به همین دلیل منبسط و منقبض می‌شود. این تغییرات در نهایت می‌تواند منجر به ترک خوردن و شکستن اجزای نما شود. از طرف دیگر، نمای ساختمان تحت رطوبت برف و باران قرار دارد لذا برای نماسازی باید از مصالحی استفاده نمود که بادوام و نفوذناپذیر باشند.

به‌طورکلی سرامیک پرسلانی محصولی متراکم و مقاوم بوده و در برابر آب نفوذناپذیر محسوب می‌شود. همچنین سرامیک پرسلان عملکرد بسیار خوبی در برابر حرارت و شرایط آب‌وهوایی نامساعد دارد. سرامیک پرسلان را می‌توان به روش خشک (یعنی با کمک اتصالات مکانیکی) و یا با استفاده از چسب سرامیک در جای خود مستقر نمود. ازآنجاکه سرامیک پرسلانی جذب آب کمی دارد نمی‌توان با ملات سیمانی سنتی این مصالح را در نماسازی به کار برد. با توجه به مطالب فوق، نمای ساختمان با سرامیک پرسلان گزینه مطلوبی برای نماسازی دیوار خارجی محسوب می‌شود.

مزایای سرامیک پرسلان چیست ؟

مزایای استفاده از سرامیک و کاشی پرسلان را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود. این موارد در ادامه مقاله تشریح شده‌اند.

  • مقاومت در مقابل آب
  • طول عمر و ماندگاری بالا
  • نظافت آسان لکه‌ها
  • مقاومت در مقابل تغییرات دمایی
  • دوام بالا
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • عدم نیاز به تعمیر در طول عمر سازه

معایب سرامیک پرسلان

علیرغم مزایای پرشمار کاشی و سرامیک پرسلانی، این محصولات کامل نیستند و محدودیت‌هایی دارند که به‌طور خلاصه در زیر فهرست شده‌اند. البته نگران نباشید، این معایب، عملکردی محسوب نمی‌شوند و در بخش‌های بعدی مقاله تشریح شده‌اند.

  • هزینه بیش‌تر
  • وزن بیش‌تر
  • روش نصب تخصصی

تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی

سرامیک پرسلان در دماهای بالاتر و با خاک ریزدانه‌تری نسبت به سایر سرامیک‌ها پخته می‌شوند، لذا بادوام‌تر، نفوذناپذیرتر و متراکم‌تر هستند. کاشی و سرامیک‌های متداول، تخلخل بالاتری دارند و به همین دلیل جذب آب بیشتری دارند.

در جدول زیر خصوصیات کاشی و سرامیک‌های متداول در صنعت ساخت ایران با سرامیک پرسلانی مقایسه شده است.

جدول مقایسه سرامیک پرسلان و معمولی

1- نفوذناپذیری

به دلیل نحوه ساخت سرامیک پرسلان، تخلخل این محصولات پایین است لذا در مقابل جذب مایعات بسیار مقاوم هستند. از همین رو برای استفاده در حمام، زیرزمین و سایر مکان‌های مرطوب بسیار مناسب هستند. هنگامی‌که نیازمند انتخاب نوع کف‌سازی هستید، سرامیک پرسلان کف معمولاً بهترین گزینه محسوب می‌شود، خصوصاً اگر محیط مرطوب و در معرض مواد شوینده باشد.

2- نظافت

انواع کاشی و سرامیک پرسلانی و غیرپرسلانی به‌راحتی با محلول ملایم و آب تمیز می‌شوند. اگر آلودگی شدید و مداوم نباشد، تفاوتی بین سرامیک پرسلان و معمولی از لحاظ نظافت کردن وجود ندارد؛ اما درصورتی‌که محیط در معرض خوردگی و مواد شیمیایی باشد، سرامیک و کاشی پرسلان انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

3- دوام و نگهداری

پرسلان‌ها از سرامیک‌های معمولی سخت‌تر و بادوام‌تر بوده و قادر به تحمل بارهای بیشتری هستند. به‌طورکلی سرامیک عادی، بیشتر از سرامیک پرسلان در معرض ترک و شکستگی قرار دارد. لذا اگر قصد نصب سرامیک در اماکن تجاری یا در محیط‌های مبله را دارید، پرسلان گزینه مطلوبی است. به خصوص برای کف‌سازی و در محیطی که در معرض بارگذاری قرار دارد، استفاده از سرامیک پرسلان کف توصیه می‌شود.

4- نصب

روش نصب سرامیک پرسلانی و غیرپرسلانی تا حدودی به یکدیگر شباهت دارد. کاشی و سرامیک معمولی را می‌توان با ملات ماسه و سیمان نصب نمود اما برای نصب سرامیک پرسلان معمولاً به اتصالات مکانیکی (روش خشک) یا چسب سرامیک نیازمند هستیم. با توجه به درصد جذب آب ناچیز کاشی و سرامیک پرسلانی استفاده از چسب کاشی برای نصب این مصالح ضروری بوده لذا نصب پرسلان نیازمند بنای ماهرتر، هزینه بیش‌تر و مصالح مدرن‌تری است.

5- قیمت

به‌طورکلی کاشی و سرامیک‌های معمولی از مصالح پرسلانی ارزان‌تر هستند. طیف وسیعی از شرکت‌ها با کیفیت و گارانتی‌های مختلف اقدام به تولید کاشی و سرامیک می‌نمایند لذا ممکن است در مواردی سرامیک پرسلانی ارزان‌تر نیز یافت شود. در مجموع با توجه به مزایای مصالح پرسلانی، هنگام انتخاب مصالح ساختمانی علاوه بر قیمت به عملکرد نیز باید توجه ویژه داشت.

6- وزن

مصالح پرسلان متراکم بوده و چگالی بالایی دارند به همین دلیل وزن بالایی دارند. سرامیک پرسلان کف در مقایسه با کف‌پوش چوبی بسیار سنگین‌تر است. اگر قصد نصب سرامیک روی کف‌سازی موجود را دارید، قبل از شروع کار مطمئن شوید که بستر موجود توانایی تحمل وزن سرامیک پرسلان را دارد یا خیر.

7- طول عمر

کاشی و سرامیک، چه از نوع پرسلانی و چه غیر آن، محصولات بادوامی محسوب می‌شوند. مصالح پرسلان سخت‌تر هستند و در مقابل سایش عملکرد بهتری دارند لیکن با توجه به سختی بالا، مستعد ترک‌خوردگی نیز هستند. در مجموع، انواع مختلف کاشی و سرامیک، چه پرسلانی و چه غیرپرسلانی، می‌توانند تا چند دهه و معمولاً تا پایان زمان بهره‌برداری از ساختمان عمر کنند.

8- تغییرات دما

اگر تا اینجا همراه مقاله بوده‌اید پس می‌دانید که سرامیک پرسلان با مواد اولیه یکدست‌تر و تخلخل کم‌تر خود، مقاومت بالاتری از سرامیک معمولی دارد. لذا سرامیک پرسلانی در مقابل تغییرات دما مقاوم‌تر بوده و در اماکنی که در معرض تغییرات دما قرار دارند (مانند نمای خارجی) گزینه مناسب‌تری است.

9- مواد شیمیایی

یکی دیگر از مزایای سرامیک پرسلان مقاومت در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی و محلول‌های شوینده است. به همین دلیل در محیط‌هایی که در معرض شست‌وشوی فراوان یا مواد شیمیایی هستند مانند بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها استفاده از سرامیک پرسلان توصیه می‌شود.

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان
روش تشخیص سرامیک پرسلانی

تشخیص سرامیک پرسلانی از سرامیک معمولی در نگاه اول به دلیل شباهت‌های ظاهری این دو محصول کار سختی به نظر می‌رسد اما روش‌هایی برای تشخیص آن‌ها از یکدیگر وجود دارد.

سرامیک پرسلان از مواد ریزدانه‌تری تولید می‌شود لذا سطحی صاف و هموار دارد. سرامیک را برگردانید و به سطح لعاب‌نشده آن به‌آرامی دست بکشید. اگر نوک انگشتانتان احساس زبری یا ناهمواری کرد، احتمالاً با سرامیک غیرپرسلانی طرف هستید. همچنین در صورت شکستن سرامیک غیرپرسلانی بدنه داخلی آن رنگ قرمز یا سفید دارد. اگر با بدنه رنگی مواجه شدید، به احتمال بسیار زیاد با سرامیک پرسلانی روبرو شده‌اید. تفاوت پرسلان با سرامیک را می‌توان در موارد زیر لیست کرد.

  • جذب آب متفاوت
  • بسته‌بندی متفاوت
  • رنگ بدنه
  • وزن
  • زبری
  • صدا هنگام ضربه زدن
  • ضخامت
  • قیمت

توضیح دقیق موارد فوق به همراه روش ساده تشخیص پرسلان در مقاله نحوه تشخیص سرامیک پرسلان ارائه شده است.

کاربرد کاشی و سرامیک پرسلانی

برای حمام، آشپزخانه و سایر بخش‌های خانه به دنبال خرید کاشی و سرامیکی هستی؟ راهنمایی‌های زیر می‌تواند جهت خرید سرامیک مناسب مفید باشد.

1- نما

همان‌طور که پیش‌ازاین عنوان شد، سرامیک پرسلان دارای مقاومت بالایی در مقابل تغییرات دما و رطوبت است. پس برای نمای خارجی ساختمان گزینه مناسبی محسوب می‌شود. سرامیک پرسلان نما را می‌توان به روش خشک (اتصالات مکانیکی) یا با کمک چسب به کار گرفت.

2- حمام

کف و دیوار حمام و همچنین اجزای وان همواره در معرض رطوبت قرار دارند لذا سرامیک پرسلان گزینه بهتری برای حمام است زیرا مقاومت آن در مقابل آب بیشتر از سرامیک‌های غیرپرسلانی است.

3- آشپزخانه

ازآنجایی‌که سرامیک پرسلان سخت‌تر و بادوام‌تر از انواع دیگر است، برای مکان‌های پرتردد مانند آشپزخانه توصیه می‌شوند. همچنین تمیز کردن و نگهداری آن‌ها آسان است. البته درصورتی‌که قصد صرفه‌جویی دارید، سرامیک لعاب‌دار غیرپرسلانی هم برای آشپزخانه می‌تواند گزینه خوبی باشد.

4- دیوار

استفاده از سرامیک‌های معمولی برای انواع دیوارها به جز دیوارهای حمام مناسب است. دیوارهای داخلی نه تحت تغییرات آب و هوایی قرار دارد و نه تحت بارگذاری شدید، لذا اگر از سرامیک غیرپرسلانی برای ساخت آن استفاده شود چندان مشکل‌ساز نخواهد بود. همان‌طور که بیان شد، سرامیک و کاشی پرسلان دوام بالایی دارند و مناسب شرایط نامساعد و بارگذاری شدید است.

5- پاسیو

اگر می‌خواهید پاسیو را سرامیک کنید، سرامیک پرسلان بهترین گزینه است. سرامیک معمولی برای مقابله با شرایط آب و هوایی شدید ساخته نشده است و از طرف دیگر جذب آب بالایی دارد، لذا در محیط مرطوب و پررفت‌وآمد پاسیو، سرامیک پرسلان گزینه بهتری است.

خرید سرامیک پرسلان

شرکت‌های متنوعی در ایران اقدام به ساخت و فروش کاشی و سرامیک پرسلانی می‌کنند. درصورتی‌که قصد خرید کاشی و سرامیک پرسلان یا عملیات اجرایی با این مصالح را دارید، می‌توانید نمونه کارهای آرسیلا را ببینید و در صورت درخواست مشاوره با شماره ارائه شده در بخش تماس با آرسیلا تماس بگیرید تا کارشناسان ما، شما را برای یک خرید منصفانه راهنمایی کنند.

همچنین اگر سوالی در مورد خرید سرامیک پرسلانی دارید می‌توانید در پاییین همین صفحه بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

محمد بهرامیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد بهرامی

مهندس عمران و فعال حوزه صنعت ساختمان فارغ التحصیل دانشگاه تهران و نویسنده و محقق در زمینه فنی و اجرایی

2 دیدگاه

    • ضمن عرض سلام. این نوع سرامیک ها پرسلان محسوب نمی شوند زیرا جذب آب بین 3 تا 10 درصد دارند و همانطور که در مقاله اشاره شده است، پرسلان جذب آب کمتر از نیم درصد دارد. سرامیک های مذکور را بهتر است با چسب استفاده کرد اما برای اماکن داخلی و جاهایی که تحت بارگذاری متناوب یا شرایط سخت محیطی نیستند، می توان آنها را با ملات و دوغاب به کار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *