صفر تا صد نصب و خرید سرامیک و کاشی اسلب

سرامیک اسلب چیست

اگر قصد اجرای کاشی و سرامیک در خانه یا محل کار خود را داشته باشید، حتماً به زیبایی و استحکام مجموعه هم اندیشیده‌اید؛ حوزه‌ای که عملکرد سرامیک اسلب است. در این مقاله می‌فهمید که چرا معماران عاشق سرامیک اسلب هستند.

سرامیک اسلب که گاهی اوقات به اشتباه سرامیک اسلپ نیز نوشته می‌شود؛ نوعی سرامیک ساخته‌شده از مواد طبیعی است که در ابعاد بزرگ تولید شده و به دلیل جنس خود، جلوه‌ای طبیعی به ساختمان می‌دهد. کاربرد سرامیک اسلب در نماسازی، دیوار و کف ساختمان است. این سرامیک اغلب در آپارتمان‌های مجلل، منازل لاکچری، سالن‌های بزرگ، تالارها، رستوران‌ها و سینماها استفاده می‌شود. اسلب سرامیک به صورت ورق یا تخته ساخته‌شده و به بازار عرضه می‌شود.

در این مقاله ضمن معرفی ماهیت و ابعاد سرامیک و کاشی اسلب، به معرفی چسب اسلب به عنوان عامل نصب اسلب‌ها پرداخته شده است. همچنین کاربردهای اسلب عنوان شده و یک نکته کاربردی راجع به خرید سرامیک اسلب بیان می‌گردد. سپس 9 مزیت سرامیک اسلب فهرست شده و در نهایت تفاوت سرامیک اسلب و معمولی تشریح شده است.

سرامیک اسلب چیست؟

لغت اسلب (slab) در لغت به معنای تخته، تکه یا ورق است و در عرف ساختمان‌سازی به قطعات بزرگ سنگ و سرامیک گفته می‌شود.

ابعاد سرامیک اسلب

سرامیک اسلب ابعاد بزرگ‌تری از سرامیک معمولی دارد. مطابق با تعریف آیین‌نامه T/GBMA001-2019  سرامیکی با مساحت حداقل 1.62 مترمربع سرامیک اسلب نامیده می‌شود. در عرف بازار ایران، وقتی طول یا عرض سرامیک از یک متر بزرگ‌تر باشد اصطلاحاً به آن سرامیک اسلب گفته می‌شود.

اسلب سرامیک علیرغم ابعاد بزرگ خود، چندان ضخیم نیست. ضخامت سرامیک اسلب بین ۳.۵ تا ۱۲ میلی‌متر است. غالباً ضخامت 9.5 میلی‌متر متداول‌ترین ضخامت اسلب سرامیک در ساختمان‌سازی دنیا به شمار می‌رود.

ابعاد سرامیک اسلب

ابعاد اسلب سرامیک به راحتی نشان می‌دهد که چرا طراحان داخلی، معماران و پیمانکارانی که می‌خواهند اثر چشم‌نوازی خلق کنند شیفته این مصالح هستند. ابعاد سرامیک اسلب به‌طور متعارف عبارتند از:

  • سرامیک اسلب 120 * 120
  • سرامیک اسلب 150 * 150
  • سرامیک اسلب 60 * 120
  • سرامیک اسلب 80 * 160
  • سرامیک اسلب 100 * 280
  • سرامیک اسلب 120 * 240
  • سرامیک اسلب 120 * 300
  • سرامیک اسلب 160 * 320

دو مورد اول مربع شکل و باقی موارد، سرامیک اسلب مستطیلی هستند. البته سایزهای دیگری نیز می‌توان سفارش دارد. طبیعتاً هرچه ابعاد اسلب بزرگ‌تر باشد، حمل آن نیز دشوارتر است.

قیمت سرامیک 120 * 120 یکی از پرتکرارترین سؤالات مشتریان است. این سایز یکی از پرفروش‌ترین مصالح اسلب موجود در بازار به شمار می‌رود. سرامیک اسلب 120*120 به دلیل ابعاد مربعی خود کم‌ترین مقدار هدررفت مصالح را دارد و پس از نصب نیز نمایی یکنواخت و زیبا به محیط می‌بخشد. اگر قصد خرید سرامیک اسلب 120 * 120 یا سایر ابعاد را دارید کافی است با شماره‌های موجود در صفحه تماس با آرسیلا تماس حاصل فرمایید.

چسب اسلب

چسب اسلب
چسب سرامیک اسلب
چسب اسلب پرسلان

اگر جذب آب سرامیک کم‌تر از نیم درصد باشد به آن سرامیک پرسلان گفته می‌شود. سرامیک سنگی جذب آب بین نیم تا 3 درصد و کاشی و سرامیک‌های معمولی جذب آب بالای 10 درصد دارند. بهترین و متعارف‌ترین اسلب، سرامیک پرسلان است. برای نصب سرامیک اسلب می‌توان از چسب اسلب پرسلان یا روش اتصال خشک (اتصالات مکانیکی) استفاده نمود.

چسب اسلب نوعی چسب سرامیک است که برای نصب سرامیک یا نصب کاشی اسلب به کار می‌رود. با توجه به جذب آب پایین پرسلان، از دوغاب و ملات سیمان نمی‌توان برای نصب آن‌ها استفاده نمود و معمولاً از چسب سرامیک جهت نصب اسلب پرسلان استفاده می‌شود. این چسب‌ها با فرمولاسیون ویژه خود موجب چسبیدن مستحکم اسلب کاشی و سرامیک به دیوار و کف شده و از هر لحاظ استحکام و ایمنی ساختمان را تضمین می‌نمایند.

در ویدئوی 18 ثانیه‌ای زیر نحوه نصب سرامیک اسلب کف نمایش داده شده است. همان‌طور که در این ویدئو مشخص است ابتدا سطح زیر اسلب به چسب آغشته شده، سپس 7 کارگر با همکاری یکدیگر اسلب بزرگ را در جای خود نصب می‌کنند. به روش بلند کردن و جابه‌جایی اسلب در این ویدئوی کوتاه دقت کنید.

نصب سرامیک اسلب کف با چسب اسلب

بهترین سرامیک اسلب

بهترین برند سرامیک اسلب پرسش متداولی از سوی مشتریان قبل از خرید سرامیک اسلب است. تولیدکننده‌های متعددی مانند سرو کوارنتا، مرجان و بهسرام محصولات خود را به بازار ایران عرضه می‌کنند. با توجه به رنگ‌بندی و کیفیت مختلف محصولات، قبل از خرید سرامیک اسلب با طراح خود مشورت نمایید. بهترین سرامیک اسلب با توجه به پروژه و سلایق شما تعیین می‌شود و گزینه از قبل معینی وجود ندارد. آرسیلا آماده همکاری در زمینه مشاوره خرید، طراحی داخلی و اجرا است. صفر تا صد کار را به ما بسپارید. اگر قصد طراحی روشویی، طراحی و اجرایی سرویس بهداشتی، طرح و اجرای نما یا بازسازی داخلی دارید؛ با ما تماس بگیرید.

کاربرد سرامیک اسلب

اسلب سرامیک با ابعاد بزرگ

سرامیک اسلب با ابعاد بزرگ و چشم‌نواز خود، انتخاب بسیاری از معماران داخلی یا مشتریان مشکل‌پسند است. این مصالح را می‌توان در بسیاری از فضاهای مسکونی و تجاری به کار گرفت. در زیر فضاهایی که امکان استفاده از سرامیک و کاشی اسلب وجود دارد لیست شده‌اند و در ادامه مقاله، این موارد تشریح شده‌اند.

  • فضای بین کابینتی آشپزخانه
  • نمای خارجی ساختمان
  • سالن‌های زیبایی و تجاری
  • کف و دیوار سرویس بهداشتی
  • کف و دیوار آشپزخانه
  • کف و دیوار حمام
  • رستوران و کافی‌شاپ
  • دیوار منازل مسکونی
  • فضای نشیمن و پذیرایی
سرامیک اسلب تجاری فروشگاه

در گذشته فقط محیط‌های بسیار بزرگ و مهم از سرامیک اسلب استفاده می‌کردند اما امروزه استفاده از این مصالح زیبا به آپارتمان‌های مسکونی نیز کشیده شده است. سرامیک اسلب امروزه بسیار محبوب شده و موردعلاقه معماران قرار گرفته است. دلایل این امر شامل تعداد بسیار کم درز، یکپارچگی و ظاهر خیره‌کننده این مصالح است. اندازه بزرگ سرامیک‌های اسلب قدرت بصری فوق‌العاده‌ای به اماکن تجاری می‌دهد.

ضخامت نازک صفحات سرامیک اسلب که معمولاً کم‌تر از یک سانتی‌متر است، آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای پروژه‌های نوسازی تبدیل کرده است. با ایجاد افکت‌های مختلف از جمله مات و براق، متالیک یا ایجاد رگه‌هایی در بدنه و با الهام از طبیعت می‌توان اسلب‌هایی با جلوه‌ای خاص و خیره‌کننده تولید کرد تا نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند.

کاشی اسلب سرویس بهداشتی

استفاده از کاشی اسلب سرویس بهداشتی در حمام و دستشویی باعث افزایش حجم و ابعاد فضا در ذهن مخاطب می‌شود. به همین دلیل است که طراحان و معماران شیفته به‌کارگیری کاشی و سرامیک اسلب کف و دیوار در سرویس بهداشتی هستند. اگر دنبال حمام لاکچری هستید گزینه استفاده از سرامیک اسلب دیوار ، روی میزتان باشد.

نحوه سفارش سرامیک اسلب

تعداد سرامیک اسلب بر اساس چیدمان اسلب اندازه‌گیری می‌شود؛ نه مترمربع. پس از اندازه‌گیری، تعداد پانل سفارش داده می‌شود. بنابراین هنگام محاسبه دقت بیشتری داشته باشید که برای مناطق برش خورده هم یک اسلب کامل باید سفارش داد. فراموش نکنید که همیشه 10% اضافی برای دورریز مصالح سفارش دهید.

خرید سرامیک اسلب

به‌عنوان‌مثال در تصویر فوق 6 اسلب در عرض و 4 اسلب در طول نیاز است؛ یعنی تعداد 24 اسلب (4×6) محاسبه می‌گردد که اگر 10% ضایعات هم به آن اضافه شود نهایتاً 26 عدد اسلب سرامیکی برای این فضا نیاز خواهد بود. اگر این فضا بر حسب مترمربع اندازه‌گیری شود، تعداد اسلب اشتباه محاسبه خواهد شد.

مزایای سرامیک اسلب

سرامیک اسلب دیوار

لیست مزایای سرامیک اسلب در زیر ارائه شده. هر کدام از این موارد در ادامه مقاله توضیح داده شده‌اند.

  • لاکچری
  • تمیز
  • چند عملکردی
  • درز کم‌تر
  • کاهش هزینه
  • دوام
  • ضد آب
  • نصب روی سطوح موجود
  • حفظ رنگ در مقابل نور آفتاب

1- لاکچری: ابعاد بزرگ سرامیک اسلب باعث می‌شود که خانه شما بسیار شیک و مدرن به نظر برسد. هیچ فضایی لاکچری‌تر از محیطی که با اسلب‌های بزرگ پوشانده شده نیست.

2- تمیز: سرامیک‌های اسلب به دلیل ابعاد بزرگ خود، درز و خطوط دوغابی بسیار کم‌تری دارند لذا بسیار راحت‌تر تمیز می‌شوند و جرم و کثیفی کم‌تری در محل درز اتصال مشاهده خواهد شد.

3- چندعملکردی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرامیک و کاشی اسلب عملکرد چندگانه آن است. سرامیک اسلب برای نماهای خارجی و داخلی، رومیزی، کف، سرویس بهداشتی و حمام مناسب هستند. انبار کردن این سرامیک‌ها هرگز زیان‌بخش نیست.

4- درز کم‌تر: سرامیک اسلب به دلیل ابعاد بزرگ، یک راه‌حل عالی برای حل مشکل درز بین سرامیک‌هاست. میز، دیوار، نما و کف در حالت بدون درز، شیک‌تر، تمیزتر و زیباتر هستند.

5- کاهش هزینه: برای کاشی‌کاری دیوار و کف شما فقط به تعداد بسیار کمی اسلب نیاز دارید و این یعنی زمان کم‌تری صرف نصب کاشی و سرامیک شده و در زمان صرفه‌جویی می‌شود.

6- دوام: سرامیک اسلب در برابر سایش، خراش و لکه حتی در محیط نامناسب مقاومت می‌کند. این باعث می‌شود خانه یا سازمان شما زیبا بماند و شما نیازمند بازسازی و نوسازی دوره‌ای نباشید.

7- ضد آب: در صنعت ساختمان‌سازی و خصوصاً برای حمام و نما از سرامیک پرسلان اسلب استفاده می‌شود. سرامیک پرسلان به دلیل روش پخت و جذب آب کم، در مقابل آب نفوذپذیری بسیار کمی دارد.

8- نصب روی سطوح موجود: اسلب سرامیک ، ضخامت کم و مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل در پروژه‌های بازسازی می‌توان اسلب را روی سطوح موجود نصب نمود.

9- حفظ رنگ در مقابل نور آفتاب: سرامیک اسلب در مقابل نور خورشید مقاومت بسیار بالایی دارد و به هیچ‌وجه تغییر رنگ نمی‌دهد. به همین دلیل سرامیک اسلب نما یک گزینه ایدئال برای مهندسان جهت نماسازی است.

معایب سرامیک اسلب

مزیت‌های سرامیک اسلب بسیار بیشتر از معایب آن است اما این سرامیک‌ها چند محدودیت دارند که عبارتند از:

  • حمل دشوار
  • نصب حرفه‌ای
  • قیمت

1- حمل دشوار: حمل‌ونقل سرامیک اسلب به دلیل ابعاد بزرگ آن‌ها سخت‌تر از دیگر مصالح است.

2- نصب حرفه‌ای: نصب سرامیک‌های اسلب به دلیل ابعاد بزرگ آن‌ها نیاز به استادکار ماهرتر و تجهیزات پیشرفته‌تری دارد. این سرامیک‌ها معمولاً با استفاده از چسب سرامیک اسلب در جای خود نصب می‌شوند.

3- قیمت: هزینه نهایی اجرای پروژه با سرامیک و کاشی اسلب به دلیل روش تولید، جابه‌جایی و نصب این مصالح ممکن است مقداری گران‌تر از سایر روش‌ها باشد.

تفاوت سرامیک اسلب با سرامیک معمولی

نمونه سرامیک اسلب

سرامیک اسلب با سرامیک معمولی تفاوت‌های زیر را دارد:

  • ابعاد متفاوت
  • درز بین سرامیک‌ها
  • دورریز مصالح
  • سرعت نصب

ابعاد: اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت سرامیک‌های معمولی با سرامیک اسلب ابعاد آن‌هاست. سرامیک‌های معمولی در ابعاد حداکثر 40 تا 50 سانتی‌متر تولید می‌شوند اما سرامیک‌های اسلب در ابعاد بزرگ‌تر از یک متر در بازار موجود است.

درز کمتر: سرامیک‌های اسلب به دلیل یکپارچگی و ابعاد بزرگ خود، درز و خطوط دوغاب کمتری نسبت به سرامیک‌های کوچک دارند.

دورریز مصالح: سرامیک اسلب معمولاً در هنگام نصب، دورریز کمتری داشته و نخاله کم‌تری تولید می‌کند.

نصب سریع‌تر: نصب سرامیک‌های بزرگ نیاز به افراد متخصص و تجهیزات تخصصی دارد، اما نصب سرامیک‌های کوچک‌تر جزئیات بیشتری دارد و نیاز به زمان بیشتری برای نصب دارد. در مجموع نصب سرامیک اسلب به زمان کمتری نیاز دارد.

خرید سرامیک اسلب

قیمت سرامیک اسلب در مقایسه با سایر سرامیک‌ها مقداری گران‌تر است و این موضوع به دلیل نحوه تولید و فرآوری سخت‌تر این مصالح است. درصورتی‌که قصد خرید سرامیک اسلب ارزان دارید و نیازمند مشاوره هستید؛ کافی است با ما تماس بگیرید. آرسیلا تضمین می‌کند که باکیفیت‌ترین سرامیک اسلب و بهترین چسب اسلب را در اختیار شما قرار دهد.

اگر سوالی دارید کافی است در پایین همین صفحه کامنت بگذارید!

سوالات متداول

سرامیک اسلب چیست؟

سرامیک اسلب به سرامیکی با ابعاد بزرگ و متریال یکنواخت گفته می‌شود. معمولاً به سرامیک‌هایی با طول یا عرض بزرگ‌تر از یک متر، سرامیک اسلب گفته می‌شود. این سرامیک‌ها برای نمای خارجی، رومیزی، دیوار داخلی و کف مناسب هستند.

ابعاد سرامیک اسلب چقدر است؟

سرامیک اسلب دارای طول یا عرض بزرگ‌تر از 1 متر است.

ضخامت سرامیک اسلب چقدر است؟

ضخامت سرامیک اسلب اکثراً کم‌تر از یک سانتی‌متر و معمولاً 9.5 میلی‌متر است.

نحوه نصب سرامیک اسلب روی دیوار چطور است؟

سرامیک اسلب غالباً با چسب سرامیک یا اتصالات خشک در جای خود نصب می‌شود.

سرامیک اسلب پرسلان چیست؟

نوعی سرامیک با ابعاد بزرگ است که جذب آب کمی دارد و معمولاً از چسب اسلب برای نصب آن‌ها استفاده می‌شود.

کاشی اسلب چیست؟

نوعی کاشی سرامیکی با ابعاد بزرگ است که در طراحی داخلی و خارجی به کار می‌رود.

چسب اسلب چیست؟

نوعی چسب کاشی است که برای اتصال کاشی و سرامیک اسلب استفاده می‌شود.

بهترین سرامیک اسلب کدام است؟

بهترین سرامیک اسلب با توجه به پروژه و سلیقه مشتری تعیین می‌شود. قبل از خرید با طراح خود مشورت کنید.

کاربرد سرامیک اسلب چیست؟

از سرامیک اسلب در نماسازی، کف و دیوار سرویس بهداشتی، آشپزخانه، سالن‌های بزرگ، سالن پذیرایی و حمام استفاده می‌شود.

محمد بهرامیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد بهرامی

مهندس عمران و فعال حوزه صنعت ساختمان فارغ التحصیل دانشگاه تهران و نویسنده و محقق در زمینه فنی و اجرایی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *