تمیز کردن سرامیک خانه نوساز

چه به‌تازگی به خانه جدید نقل‌مکان کرده باشید، چه منزل خود را بازسازی کرده باشید؛ نیازمند تمیزکردن سرامیک خانه نوساز هستید. پس از احداث یا بازسازی خانه، آلودگی‌های مانند لکه گچ و سیمان، دوغاب، سفیدک و شوره روی سرامیک‌ها باقی می‌ماند که متمایز از کثیفی عادی سرامیک‌ها است؛ لذا روش‌های تمیزکردن سرامیک بعد از بنایی متفاوت با روش‌های متداول تمیز کردن سرامیک است.

دوغاب باعث ایجاد لایه‌ای سفیدرنگ پس از ساخت‌وساز روی سطح کاشی و سرامیک می‌شود. این آلودگی را همراه با لکه‌های گچ و سیمان، می‌توان با یک پاک‌کننده مخصوص صنعتی و یا با روش‌های خانگی مثل استفاده از سرکه یا جوش‌شیرین تمیز نمود.

اخیراً به خانه نوساز اثاث‌کشی کرده‌اید؟ با این مقاله همراه باشید چون 3 روش ساده و خانگی برای تمیز کردن سرامیک نوساز معرفی شده است. همچنین روش‌های اشتباه و ممنوع که ممکن است به کاشی و سرامیک شما آسیب برساند ذکر شده است.

تمیز کردن سرامیک خانه نوساز

تمیزکردن سرامیک خانه نوساز

جهت تمیز کردن سرامیک، 3 گزینه خانگی شامل سرکه، جوش‌شیرین یا صابون وجود دارد که در بخش بعدی مقاله، روش تهیه آنها تشریح شده است. در ابتدا محلول تمیزکننده خود را انتخاب کنید سپس دستورالعمل زیرا را اجرا کنید:

1- با جارو یا جاروبرقی سرامیک‌ها را تمیز کنید تا گردوغبار و زباله‌های سست، خرد شده و جمع‌آوری شوند. این کار باعث می‌شود تا بعداً سطح سرامیک‌ها خراشیده نشود.

2- دستکش بپوشید.

3- محلول رقیق‌شده سرکه را روی سطح بریزید و اجازه دهید 1 تا 2 ساعت باقی بماند تا لکه‌های سیمان و گچ را در خود حل کند. سرامیک پرسلان در مقابل سرکه آسیب‌پذیر نیست اما برخی مصالح ممکن است آسیب ببینند.

4- سطح سرامیک را با آب تمیز کنید. اگر چربی و غبار روی سطح مشاهده می‌کنید از محلول ترکیب‌شده آبگرم و مایع دستشویی استفاده کنید تا چربی و آلودگی‌ها رفع شود.

5- اگر آلودگی‌ها رفع شده‌اند نیازی به این مرحله نیست اما اگر همچنان آلودگی مشاهده می‌کنید از جوش شیرین استفاده نمایید.

6- با آب چندین بار سطح سرامیک‌ها را تِی بکشید تا براق و تمیز شوند. از برس یا تِی نرم استفاده کنید چون اگر سطح سرامیک خراشیده شود؛ غیرقابل‌ترمیم است.

7- حالا سطح را خشک کنید و از سرامیک جدید و تمیز خود لذت ببرید.

توجه: آب یا محلول تمیزکننده مدت زیادی (بیش از 24 ساعت) نباید روی درز سرامیک‌ها باقی بماند چون به مصالح شما آسیب خواهد رساند.

سه روش خانگی برای تمیز کردن سرامیک خانه نوساز

پاک کردن گچ از روی سرامیک

1- سرکه برای رفع لکه سرامیک

آلودگی‌هایی نظیر دوغاب، چسب، سفیدک، شوره، لکه سیمان و لکه گچ را به‌خوبی می‌توان با ترکیب سرکه و آبگرم از روی سرامیک تمیز نمود. برای تهیه محلول شوینده سرکه، یک قسمت سرکه را با چهار قسمت آب باید ترکیب نمود. اگر مدت‌زمان زیادی از نصب سرامیک‌ها گذشته یا آلودگی شدید است دو قسمت سرکه را با سه قسمت آب می‌توان ترکیب نمود.

قبل از تمیزکاری از جنس مصالح خود مطمئن شوید. کاشی و سرامیک پرسلان مقاومت بالایی دارند و می‌توانند در معرض سرکه قرار بگیرند، اما سنگ و چوب به محلول تمیزکننده مخصوص نیاز دارد. نحوه تشخیص سرامیک پرسلان را مرور کنید.

2- جوش شیرین برای تمیز کردن سرامیک

جوش شیرین یک باز و سرکه یک اسید است. به کار بردن متوالی این دو ماده (و نه هم‌زمان آن‌ها) هر نوع آلودگی را از سطح سرامیک می‌زداید. جوش شیرین به سرامیک پرسلان آسیبی نمی‌رساند و همان‌طور که بسیاری از زنان خانه‌دار کشف کرده‌اند، یک ترکیب عالی برای تمیز کردن کاشی و سرامیک است.

به‌سادگی مقداری جوش‌شیرین را در آب حل کرده و روی سطح پاشیده و لحظاتی صبر می‌کنیم. سپس با کمک یک پارچه مرطوب سطح را پاک می‌کنیم. در صورت نیاز از برس نرم استفاده می‌کنیم. چندین بار با پارچه مرطوب سطح سرامیک را تمیز می‌کنیم تا هیچ لکه و اثری باقی نماند.

3- صابون برای نظافت سرامیک

اگر قصد زدودن چربی و گردوغبار از روی سرامیک را دارید. محلول مایع دستشویی با آبگرم یک روش ساده و ارزان است. اکثر لکه‌های چربی یا آلودگی‌های خفیف به راحتی با این روش ساده از بین می‌روند.

رفع انواع آلودگی‌های سرامیک نوساز

پاک کردن دوغاب از روی کاشی

1- چسب سرامیک

برای چسباندن کاشی و سرامیک، خصوصاً مصالح پرسلان، به جای ملات از چسب سرامیک استفاده می‌شود. برای تمیز کردن بقایای چسب سرامیک، آبگرم بهترین روش خانگی است. اگر چسب‌ها سرسخت هستند با کمک سشوار آن‌ها را در ابتدا نرم کنید و سپس بگذارید در آب چند ساعت خیس بخورند و سپس با کاردک چسب را جمع کنید. توجه داشته باشید که به لعاب و رنگ سرامیک آسیب نرسانید.

اگر روش خانگی فوق برای زدودن چسب از سرامیک‌ها جواب نداد از حلال چسب باید استفاده کرد. نمونه‌های ارگانیک حلال صنعتی در بازار برای این مقصود موجود است (منبع انگلیسی: +).

2- پاک کردن گچ از روی سرامیک

ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین روش برای پاک کردن سرامیک کف از گچ استفاده از محلول رقیق‌شده سرکه است. در بخش قبلی مقاله روش تهیه محلول سرکه تشریح شد. 4 قسمت آب را با یک قسمت سرکه ترکیب نموده و روی سرامیک می‌ریزیم. حدود 1 ساعت صبر می‌کنیم تا لکه‌ها به طور کامل حل شوند. سپس سرامیک را با دستمال پاک می‌کنیم. از این روش برای پاک کردن لکه‌های سیمان نیز می‌توان استفاده کرد.

3- پاک کردن دوغاب از روی کاشی

برای نصب انواع کاشی و سرامیک به ملات و دوغاب نیاز داریم. بقایای این مواد پس از اتمام ساخت‌وساز مانند یک لایه سفید روی مصالح باقی می‌مانند. این لایه ممکن است با آب پاک شود اما در اکثر مواقع جهت پاک کردن دوغاب از روی کاشی نیاز به شوینده قوی‌تری داریم.

بلافاصله پس از نصب، سطح سرامیک‌ها باید تمیز شود اما معمولاً این اتفاق رخ نمی‌دهد و مقداری آلودگی روی سرامیک‌ها باقی می‌ماند. حتی اگر پس از نصب، آلودگی‌ها تمیز شوند باز هم اثرات دوغاب روی سطح باقی می‌ماند؛ خصوصاً اگر سرامیک ما رنگی باشد.

4- پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک

اگر دلیل ایجاد شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک، کیفیت پایین تولید آن‌ها باشد؛ برای رفع این مشکل نیاز به روش‌های تخصصی است اما اگر این شوره و سفیدک به دلیل آلودگی‌های حین یا پس از ساخت‌وساز ایجاد شده است؛ با روش‌های خانگی قابل‌رفع است.

در گام اول با مقدار زیادی آب، سطح را دستمال‌کشی می‌کنیم. اگر همچنان آلودگی باقی ماند از محلول آبگرم و صابون مایع استفاده می‌کنیم تا سطح به‌خوبی تمیز و چربی‌زدایی شود. در صورتی که همچنان آلودگی‌ها باقی ماند ما سرسخت‌تر از آن‌ها هستیم و این بار با سرکه یا جوش‌شیرین به جنگ شوره و سفیدک می‌رویم. اگر باز هم مشکل رفع نشد از جوهر نمک می‌توان استفاده نمود. مجموعه آرسیلا استفاده از جوهرنمک را توصیه نمی‌نماید زیرا ممکن است به کاشی و سرامیک شما آسیب وارد نماید.

از چه چیز استفاده نکنیم؟

از آمونیاک، اسیدهای غلیظ یا جوهر نمک (هیدروکلریک اسید) برای تمیز کردن سرامیک و کاشی استفاده نکنید. تجربه ما در مجموعه آرسیلا نشان می‌دهد که این مواد به چسب، لعاب و ملات آسیب می‌رسانند. استفاده موردی از جوهرنمک به دلیل قدرت پاک کنندگی بالای آن برای زدودن آلودگی موثر است اما به کار بردن زیاد این محلول، درز بین سرامیک ها را به مرور تجزیه و نابود می‌کند و به کاشی و سرامیک شما آسیب جدی می‌رساند. تجربه شرکت‌های بین‌المللی نیز این موضوع را تأیید می‌نماید (منبع: +).

سوالات متداول

نحوه تمیزکردن سرامیک خانه نوساز چیست؟

برای تمیزکردن سرامیک خانه نوساز می‌توان ابتدا با محلول رقیق‌شده سرکه، لکه‌های گچ و سیمان را زدود و سپس با جوش‌شیرین، صابون و آبگرم، دوغاب و سایر آلودگی‌ها را کاملاً برطرف نمود.

روش ساده تمیز کردن کاشی و سرامیک نوساز چیست؟

استفاده از آبگرم و صابون مایع، ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش ممکن است.

چه مدت پس از نصب سرامیک می‌توان آن‌ها را تمیز نمود؟

حدود 24 ساعت

از چه محلولی برای تمیز کردن سرامیک نباید استفاده کرد؟

آمونیاک و جوهر نمک

محمد بهرامیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد بهرامی

مهندس عمران و فعال حوزه صنعت ساختمان فارغ التحصیل دانشگاه تهران و نویسنده و محقق در زمینه فنی و اجرایی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *